Det här med mode kan verkligen skapa debatt och röra upp känslor, vare sig det handlar om hur man klär sig på jobbet, hur man klipper sitt hår och vad som är okej och inte. I dag skriver vi om slöjan och hur denna är en het potatis.
Om inte kläder så kan över hår vara en riktig heting i debatten, vare sig det handlade om tuppkammar i början på 1980-talet, långt hår på killar i slutet av 1960-talet eller kanske kortklippt med lockad lugg på 1950-talet. Många älskar att hålla på med sitt hår så det är egentligen bara att köra på, strunta i regler och konventioner och gör det du själv vill. Headzone har löshår online för den som vill ha svallande lockar.
Det finns designers som vill normalisera det som idag är kontroversiellt i vissa delar av världen. En sådan designer av kläder kan vi läsa om i en artikel i Aftonbladet, Iman Aldebe. Hon vill förändra synen som vi i väst har på det muslimska modet, något som många finner inspirerande. Allt från slöjor och turbaner och muslimskt inspirerande kläder ska in i populärkulturen på ett annat sätt än vad det tidigare varit enligt ett tillhörande projekt.
Att få vara den man är
I Metro kunde vi nyligen läsa om hur H&M i en kampanj valde att uppmana till fokus på hållbart mode genom återanvändning av gamla plagg. Med i kampanjen är en tjej med slöja bland annat, en mönstrad hijab som matchas fint till en blekrosa kappa och rundade solglasögon. Detta har verkligen väckt känslor, med mestadels kärleksbombningar och hyllningar på nätet. Det finns ju egentligen inte några regler inom mode det är mest normer och jante som kan göra att rädslan för det okända kryper fram. Men fokus ska alltid vara att man får vara sig själv och ha sin egen personlighet, samtidigt som man fördelesvis kan återanvända sina gamla kläder tillsammans med nya.